فلسفه ازدواج 2
سه. حفظ دین
جوانی که به سن ازدواج رسیده و همواره با خواستههای درونی خود درگیر است اگر نتواند به کششهای درونی خویش جواب دهد، نمیتواند درست زندگی کند تا جایی که ممکن است در اثر سرکوب شدن خواهشها، دین خود را هم از دست بدهد و نتواند با آرامش عبادت خدا را انجام دهد به همین دلیل است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«هر کس ازدواج کند نصف دین خویش را بدست آورده پس باید در نصف باقی، تقوا پیشه کند و خویش را حفظ نماید».۸
چهار. ارزشمند شدن اعمال
به قدری، امر ازدواج میتواند در رشد و تعالی انسان مؤثر واقع گردد که امام صادق(ع) میفرمایند:
«دو رکعت نمازی که انسانِ ازدواج کرده میخواند برتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است».۹
محمدبنعیسی از قَدّاح از امام صادق(ع) روایت کرد که فرمودند: مردی پیش پدرم آمد، پدرم به او گفت: آیا زن داری؟ جواب داد: نه، پدرم فرمود: دوست ندارم که دنیا و هر چه در آن است مال من باشد و من شبی بدون همسر بخوابم سپس فرمود: دو رکعت نمازی که مرد، با همسر میخواند بهتر است از مرد مجردی که شب و روزش را در نماز خواندن و روزه باشد، سپس هفت دینار را به او هدیه داد و فرمود: با این پول ازدواج کن.۱۰
پنج. گشایش در روزی
یکی از روشهای معنوی در فراوانی رزقِ مادی، ازدواج و تشکیل خانواده است؛ از آن جا که خداوند متعال رازق بوده، هر کس هم صفتی از صفات الهی را در خود ایجاد نماید مثل اینکه واسطۀ رزق دیگران بشود، مورد عنایت خدا قرار خواهد گرفت؛ یکی از راه¬های وساطت در رزق، ازدواج و خرجی دادنِ اهل و عیال است که این عمل رزق و روزی مادی را نیز به همراه خواهد داشت؛ بنابراین پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«خانواده تشکیل بدهید که این عمل، روزی را به همراه خواهد داشت».۱۱
پیامبر اکرم(ص) به شخصی که از مشکل مالی در محضر ایشان شکایت میکرد، فرمودند:
«ازدواج کن. این شخص ازدواج کرد و در رزق و روزیش توسعه پیدا شد».۱۲
بنابراین ازدواج، افزون بر کامل کردن دین به پیشرفت اقتصادی میانجامد؛ وعدۀ خداوند در سورۀ نور و گفتار پیشوایان دینی در اینباره نیز به این معنا اشاره میکنند.
شش. حصول آرامش
نیاز به آرامش که ریشه در سرشت آدمی دارد بر اساس دستورات اسلام یکی از مهمترین و شاید نخستین انگیزۀ ازدواج شمرده میشود. ازدواج در حقیقت، کانونی تشکیل میدهد که در آن زن و مرد احساس آرامش کنند؛ زیرا زنان و مردان آرامش دهندۀ روح و روان یکدیگرند و در قران آمده است:
<یکی از نشانههای خداوند این است که برای شما همسری از جنس خودتان آفرید تا با او انس بگیرید و در کنارش آرامش یابید>.۱۳
همچنین از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که میفرمایند:
«برای مؤمن چه سودی بهتر از زن شایسته که هرگاه او را میبیند، شادمان شود».
هفت. فرزندان صالح و نسل پاک
یکی از سعادتهای انسان مؤمن و برکتهای ازدواج، آوردن فرزندان نیکو و زیاد نمودن دوستداران اهلبیت(علیهم السلام) میباشد. چه خوشبختیای از این بالاتر که انسان واسطهای در ایجاد محبت اهلبیت(علیهم السلام) و اولیای الهی در قلوب دیگران بشود؛ که یکی از روشهای این کار، ازدواج است؛ زیرا با این کار حداقل میتوانیم یک دوست به دوستان اهلبیت(علیهم السلام) اضافه نماییم.
همچنین فرزند صالح، مانند صدقۀ جاریهای است که هر کار نیکی از او سر بزند، ثوابی هم به پدر و مادرش خواهد رسید و زمینۀ آمرزش آنها را فراهم خواهد کرد.۱۴
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«حضرت مسیح(ع) بر قبری عبور کرد که صاحب آن در عذاب بود. سال بعد از کنار همان قبر گذشت و صاحبش را در آرامش یافت، از خداوند درخواست نمود که او را از علت تغییر وضع آن شخص آگاه سازد. خداوند به حضرت مسیح(ع) وحی فرستاد که صاحب قبر، فرزند صالحی از خود بهجای گذاشته که به دو کار خیر دست زده است، یکی آنکه راهی را برای عبور مردم درست کرده و دیگر آنکه یتیمی را مسکَن و پناه داده است و من گناه این پدر را به احترام عمل فرزندش بخشیدم».۱۵