ملاکهای انتخاب همسر 4
چهار. سن
رعایت شرایط سنّی ممکن است تا اندازۀ زیادی در برآورده کردن آرامش روحی دو طرف و عفت و پاکدامنی آنها مفید باشد. تناسب در رابطۀ سنّی زن وشوهر از متلاشی شدن خانواده جلوگیری میکند. انجام هر امری به موقع و در زمان مناسبش پسندیده است؛ ازدواج نیز از این اصل، جدا نیست.
از همین رو در حدیثی از ابوحیون که از امام رضا(ع) نقل کرده که:
«جبرئیل خدمت پیامبر اکرم(ص) آمده عرض کرد: ای محمّد(ص)! پروردگارت به شما سلام میرساند و میگوید: دختران دوشیزه مثل میوه بر درخت هستند، و وقتی میوه میرسد، دوایی ندارد جز چیدن، و گر نه باد و آفتاب آن را از بین میبرند و دوشیزگان نیز وقتی بالغ شدند، دوایی ندارند جز شوهر و گر نه احتمال دارد به فتنه دچار شوند، پیامبر اکرم(ص) نیز به منبر رفته، سخنرانی فرمود و دستور خدا را به آنان ابلاغ فرمودند، مردم گفتند: به چه کس شوهرشان دهیم؟ فرمود: به افرادی که کفو و همطراز آنان باشند، پرسیدند: چه کسی کفو و همطراز محسوب میشود؟ فرمود: مؤمنان کفو یک دیگرند، سپس همان جا، بالای منبر، ضباعه دختر زبیربنعبد المطّلب را به عقد مقدادبناسود در آورد، سپس فرمود: ای مردم، ضباعه دختر عمویم را به عقد مقداد در آوردم تا امر ازدواج سادهتر شود».۲۵
تشبیه دختران به میوهای که هنگام رسیدن باید چیده شود، نشان میدهد که دختران زمان معینی برای ازدواج دارند و اگر دیر شود آمادگیِ خود را از لحاظ روحی و جسمی از دست خواهند داد. بهطور معمول افرادی که در سنین بالا ازدواج میکنند، سختتر و حتی گاهی کمتر با همسر خود سازگاری دارند و در امر «تربیت فرزندان» نیز ناموفقترند؛ زیرا محرومیتهای روحی، عقدههای روانی و از دست دادن جذابیت، شادابی و نشاط، مانع آسایش روانی لازم و صبر و بردباری مادر و پدر است. توصیه به ازدواج دختران درزمان مشخص به دلیل ظرافت و لطافت آنها و همچنین نگهداری از این موجود ارزشمند است و سفارش به ازدواج پسران نیز در زمان خود به خاطر زیاد بودن کشش جنسی، جلوگیری از انحرافهای جنسی و اختلافهای رفتاری در آنان است. بین بالا رفتن سن و افزایش توقعها و ناسازگاریهای رفتاری و کاهش شور و عشق، رابطۀ معنا داری وجود دارد.
راههای شناخت و گزینش همسر
برخی از افراد کم اطلاع از قوانین اسلام و حتی برخی از کسانیکه خود را در مسئلههای اجتماعی صاحب نظر میدانند، هنگام تحقیق در عوامل پیدایش اختلاف خانوادگی، ناراحتیهای ناشی از آن و نبودِ توافقهای فکری و اخلاقی و در نتیجه متلاشی شدنِ خانواده، چنین اظهار مینمایند که بیشتر ناسازگاریهای خانوادگی از عدم ارتباط کامل دختر و پسر قبل از ازدواج، ایجاد میشود و این کمبود در اثر محدودیتهایی است که دین و محیط در انتخاب همسرِ موردِ پسند برای پیروان خود به وجود آورده است.
در صورتیکه اسلام نه تنها از مسیر عقلانی، باخبرشدن از وضع روحی، اخلاقی و ویژگی جسمی دختران جلوگیری نکرده بلکه اگر فهمیدنِ خصوصیات روحی و ظاهری دخترها و توافقهای بعد از ازدواج متوقف بر کنجکاوی و تفکر بیشتر در این خصوصیات، قبل از ازدواج باشد، آن را تجویز کرده است.
«شخصی از امام صادق(ع) پرسید: مردی میخواهد با زنی ازدواج کند، آیا میتواند به جسم و صورت او نگاه کند؟ حضرت فرمودند: بله، در صورتی که ارادۀ ازدواج کرده اشکالی ندارد به هیکل و صورت زن نگاه کند».۲۶
در روایات افزون بر پرسش از ویژگیهای جسمی، دقت در خصوصیتهای روحی و اخلاقی نیز سفارش شده است.
امام جعفر صادق(ع) میفرمایند:
«زن مانند گردنبندی است که به گردن انسان انداخته میشود، دقت کن ببین چه چیزی را به گردن خود میاندازی».۲۷
ولی اسلام از آزادی بی بند و بار و همنشینی غیر محدود دختران و پسران قبل از ازدواج که سودی جز هوسرانی، لذتهای زود گذر، اشاعۀ فساد و سست نمودن بنیان خانوادهها ندارد، جلوگیری کرده است؛ زیرا دختر و پسر در این گونه رفت و آمدهای هیجان انگیز کمتر به این فکر میافتند که از ویژگیهای روحی و فکری طرف ازدواج خود آگاهی کافی به دست بیاورند و آنچه بیشتر دراین گونه برخوردها مورد توجه قرار میگیرد تنها ارضای غریزههای جنسی میباشد؛ از اینرو رابطۀ نامحدود دخترها و پسرها قبل از ازدواج نه تنها کمکی به ایجاد توافقهای بعد از ازدواج نمیکند بلکه اثرهای شوم و فسادهای فردی و اجتماعی خانمان سوزی را نیز پدید میآورد و بهترین شاهد آن، آمارهای هولناک، اختلافهای خانوادگی و متلاشی شدن آنها در ممالک اروپا و آمریکا است.
در اینجا متناسب با فرهنگ اسلامی راههای دیگری برای شناخت همسر آینده پیشنهاد میشود:
۱. تحقیق دربارۀ خانوادۀ همسر و جایگاه افراد خانواده در محل زندگی وکار؛
۲. شناخت دوستان همسر و کسانی که با آنها رفت وآمد بیشتری دارد؛
۳. تحقیق دربارۀ روحیهها و اخلاق همسر در محیط کار یا محل تحصیل؛
۴. رفت و آمد خانوادههای دو طرف با یکدیگر و بهره بردن از تجربههای پدر و مادر در این ارتباطها؛
۵. مشورت با افراد قابل اعتماد و کاردان؛
۶. گفت و گو با یکدیگر در جلسات حضوری و بیان نظریهها و دیدگاهها درباره¬ی موضوعات مختلف؛
۷. مراجعه به مشاور، انجام تست مشاوره و شناخت ویژگیهای دو طرف (همسران) به کمک مشاور.۲۸